Jak wygląda wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów i czy należy ją wykonywać?
Regularnie Klienci zadają nam pytanie: Jak wygląda wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów i czy należy ją wykonywać? Nie wszystkie autoryzowane serwisy taką wymianę przecież zalecają. Jak to w końcu jest?
Oczywiście. W każdej automatycznej skrzyni biegów należy regularnie wymieniać olej. Okres wymiany uwarunkowany jest indywidualnymi zaleceniami producenta. Z reguły jest to okres co 60000 km. My również zalecamy taką częstotliwość. Z doświadczenia wiemy, że brak wymiany oleju powoduje uszkodzenie bloku zaworowego, czyli sterowania hydraulicznego skrzynią, następstwem czego jest uszkodzenie skrzyni. Autoryzowane stacje obsługi często nie wspominają o konieczności wymiany oleju. Aby jednak uniknąć niepotrzebnych kosztów naprawy skrzyni należy przestrzegać okresów wymiany oleju.
Są dwie metody wymiany oleju w skrzyniach automatycznych. Metoda statyczna, czyli taka, którą oferuje większość warsztatów, oraz metoda dynamiczna pozwalającą na całkowitą wymianę oleju. Z uwagi na dojście i budowę skrzyni nie w każdej skrzyni jest możliwość wymiany dynamicznej.
Przed każdą wymianą oleju przeprowadzamy jazdę testową, sprawdzamy parametry skrzyni oraz jej pracę. Jeśli skrzynia pracuje prawidłowo wymieniany olej. Jeśli natomiast skrzynia nie pracuje prawidłowo, należy najpierw ustalić przyczynę. Może okazać się bowiem, że na wymianę oleju jest już za późno i będą to dla Klienta niepotrzebne dodatkowe koszty, bo wymiana oleju nie zmieni nieprawidłowej pracy skrzyni.
Podczas wymiany zawsze zakładamy nowy filtr oleju oraz uszczelkę jeśli jest to wymagane. W niektórych typach skrzyń filtr oleju jest wewnątrz skrzyni. Wtedy przy rutynowej wymianie oleju takiego filtra się nie wymienia, gdyż należałoby zdemontować skrzynię, czego się nie robi jeśli nie ma takiej potrzeby.